Cineshare maakt gebruik van cookies.
Door gebruik te blijven maken van deze website, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van deze cookies.
Als u de cookies weigert, kan Cineshare mogelijk niet correct werken of zelfs ontoegankelijk zijn.
Lees meer over ons cookiebeleid

FAQ

FAQ

Algemeen

Welke diensten levert Cineshare?

Cineshare is een online deelplatform dat professionals uit de audiovisuele sector de mogelijkheid geeft om film, video, foto en audio opnamemateriaal aan elkaar te verhuren.

Je kiest uit een enorm aanbod aan AV materiaal, dichtbij huis of op de draailocatie.

Huur en verhuur van en aan andere professionals. Dit alles volledig veilig en verzekerd.

Registereren en materiaal te huur zetten is trouwens volledig gratis!

Waar is Cineshare actief?

Cineshare kan gebruikt worden over heel België.

Cineshare zal binnenkort ook te gebruiken zijn op een aantal plaatsen buiten België.

Wie kan gebruik maken van de diensten van Cineshare?

Elke A/V professional met BTW nummer kan gratis materiaal te huur aanbieden via zijn account.

Enkel leden met een geldig BTW nummer én actief in de A/V sector, kunnen gebruik maken van de Cineshare diensten.

Effectief huren en verhuren kan vanaf wanneer wij uw account geverifieerd en goedgekeurd hebben.

Waarom is Cineshare enkel toegankelijk voor A/V professionals?

De uitrusting waarover je beschikt, is je broodwinning. Dat materiaal wil je enkel verhuren aan mensen die weten hoe ze ermee moeten werken.

Is Cineshare gratis?

Inschrijven en je materiaal op Cineshare te huur aanbieden, is en blijft gratis.

Cineshare vraagt pas een bijdrage op het ogenblik dat er effectief een (ver)huur plaatsvindt.

Waarom Cineshare?

Als freelance cameraman ondervonden wij zelf de nood aan een platform als Cineshare.

Na de draaidag ben je vaak in de weer met het bij elkaar sprokkelen van materiaal voor de volgende dag. Afstanden en openingsuren maken het er niet makkelijker op. Vaak blijkt het materiaal dat je huurt, ook niet verzekerd te zijn voor verhuur.

Cineshare heeft als doel om dit proces meer flexibel, goedkoper en veiliger te maken.

Hoeveel bedraagt de bijdrage voor Cineshare?

Cineshare vraagt een bijdrage voor de ontwikkelings- en werkingskosten van het platform.

Als huurder betaal je 5% werkingskosten bovenop de totale huurprijs.

Als verhuurder sta je 15% van de totale huurprijs af aan Cineshare.

De Cineshare bijdrage wordt gebruikt voor de ontwikkelings- en onderhoudskosten van de website. De kosten die gepaard gaan met betalingen op het internet, zitten ook vervat in de bijdrage. Verdere investeringen garanderen de continuïteit, kwaliteit en uitbreiding van onze diensten in de toekomst.

Is Cineshare veilig?

Om lid te worden en deel uit te maken van een uitgebreid netwerk van professionals, wordt elke aanvrager gescreend aan de hand van BTW-nummer, paspoort en algemene ervaring in de sector. Daarnaast zorgen reviews voor de nodige betrouwbaarheid.

Zekerheid wordt gegarandeerd door onze verzekeringspartner KBC.

Is de korte termijnsverzekering verplicht?

Wij hechten veel belang aan het kunnen verhuren van je spullen met een gerust gemoed.

Je materiaal is je bron van inkomsten, beseffen wij ook als freelancers.

Als huurder neem je een potentieel enorm risico door te huren zonder verzekering.

Daarom vinden wij het nodig om de korte termijnsverzekering te verplichten.

Hoe wordt de korte termijnsverzekering berekend?

De premie van de verplichte verzekering bedraagt 7,5% van de totale huurprijs, excl BTW.

Deze premie wordt automatisch verrekend bij de betaling met uw kredietkaart, en komt dan ook op uw factuur te staan.

Op de verzekeringspremie betaal je geen BTW, maar wel 9,9% verzekeringstaks.

Voor meer informatie over onze verzekering, ijk bij het FAQ hoofstuk ‘De korte termijnsverzekering’ en in het menu bij VERZEKERING

Handleiding voor het gebruik van Cineshare.

Om een account aan te maken, klik je rechtsboven op ‘registreer’.

Vul de gevraagde gegevens in.

Je ontvangt een bevestigingsmail, met een link om je e-mail adres te verifiëren.

Indien je deze mail niet ontvangt, kijk even in je spamfolder aub.

Wanneer dat is gebeurd, is het nog even wachten om gebruik te kunnen maken van Cineshare.

Om de veiligheid op het platform te bewaren, worden alle aangevraagde accounts manueel gecheckt op betrouwbaarheid. Verificatie BTW nummer en bedrijf, en ervaring in de sector zijn daarbij gehanteerde criteria.

Een e-mail brengt je op de hoogte wanneer jou account is goedgekeurd.

Vanaf nu kan je gebruik maken van de diensten van Cineshare.

Je profiel aanvullen Geef een korte beschrijving van jezelf, zodat potentiële huurders/verhuurders weten met wie ze te maken hebben. Informatie geeft vertrouwen.

Toevoegen van materiaal: Geef een beschrijving van het materiaal dat je wil verhuren, de dagprijs en upload enkele realistische foto’s. Gebruikers van het platform zijn zelf verantwoordelijk voor de opgegeven info en beelden. Wij raden sterk aan om enkel eigen foto’s te gebruiken. Foto’s van derden zijn meestal onderhevig aan auteurs- en andere rechten. De gevraagde foto’s van serienummers dienen enkel voor verzekeringstechnisch gebruik, en worden niet getoond in de advertentie.

Als verhuurder word je gevraagd om bijkomende documenten te uploaden. Dit zijn onder andere de statuten van je bedrijf. Voor meer informatie, kijk in het hoofdstuk ‘Know you customer of KYC documenten’ Dit nogmaals om fraude en bedrog tegen te gaan.

Met behulp van onze slider kan je een richtprijs wat betreft verhuur berekenen. Elke verhuurder staat vrij om zijn eigen dagprijs te hanteren. De slider geeft enkel een indicatie.

Materiaal zoeken: Op de startpagina kan je meteen zoeken op naam, merk, en specificaties van materiaal. Ook de locatie of provincie kan je ingeven.

Een huuraanvraag indienen: De kalender vertelt of de spullen nog vrij zijn op de gekozen datum. Als huurder krijg je een afrekening die meteen alle kosten bevat. Dit kan je eenvoudig met je kredietkaart betalen. Pas wanneer de verhuurder jou aanvraag heeft goedgekeurd, zal de betaling effectief plaatsvinden.

Betalingen op Cineshare gebeuren via onze partner Mangopay, met kredietkaart. Mangopay is een zeer  betrouwbaar betalingsplatform, gespecialiseerd in ‘sharing economy’ toepassingen. Voor meer info, bekijk de Algemene Voorwaarden van Mangopay.

Via mail ontvangt de huurder een factuur van Cineshare, en het overzicht van betaling. Cineshare factureert de verplichte verzekering en de Cineshare-bijdrage.

Later ontvang je ook van de verhuurder de factuur voor de huur. De bedragen van de twee facturen samen zijn gelijk aan het bedrag van het betalingsoverzicht.

De verhuurder ontvangt een mail met alle informatie nodig om de factuur te maken aan de huurder.

Voor meer uitgebreide info, kijk in de hoofstukken ‘Interessant voor verhuurders’ en ‘Interessant voor huurders’.

Interessant voor verhuurders

Is Cineshare gratis?

Inschrijven en je materiaal op Cineshare te huur aanbieden, is en blijft gratis.

Cineshare vraagt pas een bijdrage op het ogenblik dat er effectief een (ver)huur plaatsvindt.

Wie bepaalt de dagprijs van mijn materiaal?

De verhuurder bepaalt zelf de huurprijs van zijn uitrusting.

Met de hulp van onze slider kan je een indicatie krijgen van de huurprijs.

Het staat je vrij om die te hanteren of daarvan af te wijken. Weet wel, dat de maximale nieuwwaarde van je materiaal wordt berekend op je dagprijs. De verzekering hanteert dagprijs x 100 als maximale nieuwwaarde.

Kan ik worden gedwongen om mijn materiaal te verhuren?

Uiteraard niet. Je bepaalt zelf wanneer en aan wie je verhuurt. Elke aanvraag tot verhuur kan je goedkeuren of weigeren.

Wordt mijn adres getoond op de website?

In verband met veiligheid raden we aan aan enkle je postcode op te geven, en niet je volledig adres.

Hoeveel bedraagt de bijdrage voor Cineshare?

Cineshare vraagt een bijdrage voor de ontwikkelings- en werkingskosten van het platform.

Als verhuurder sta je 15% van de totale huurprijs af aan Cineshare.

De Cineshare bijdrage wordt gebruikt voor de ontwikkelings- en onderhoudskosten van de website. De kosten die gepaard gaan met betalingen op het internet, zitten ook vervat in de bijdrage. Verdere investeringen garanderen de continuïteit, kwaliteit en uitbreiding van onze diensten in de toekomst.

Hoe kan ik de huurder contacteren?

Via de website kan je een bericht zenden naar de huurder.

Antwoorden komen op je profielpagina en in je e-mail terecht.

Wie kan het materiaal afhalen en leveren?

Zowel de verhuurder, de huurder, zijn werknemers en onderaannemers mogen het materiaal brengen/ophalen. Het materiaal is tijdens het transport in rechte lijn naar en van de afgesproken lokatie ook verzekerd. Het materiaal mag evenwel niet geleverd of opgehaald worden door een koerierdienst of een andere professionele vervoerdienst.

Hoe verloopt de overhandiging van het materiaal?

Als verhuurder zorg je dat de spullen in orde zijn. Zijn de batterijen opgeladen? Zitten alle kabeltjes en accessoires erbij die deel uitmaken van de deal? De handleiding? Best zorg je voor een koffer of tas om het materiaal veilig te kunnen vervoeren.

Druk de ‘overeenkomst tussen huurder en verhuurder’ af in tweevoud.

Je ontmoet elkaar op de afgesproken plaats.

Kies een veilige plaats, bijvoorbeeld bij verhuurder of huurder thuis. Indien je elkaar voor het eerst ontmoet, vraag de huurder om zijn identiteitskaart te tonen, voor de veiligheid.

Controleer samen het materiaal. Neem hiervoor je tijd. Zichtbare krassen of gebreken die het gebruik van het materiaal niet verhinderen, kan je op het contract omschrijven.

Als verhuurder ben jij de expert. De ontmoeting is dan ook de ideale gelegenheid om tips & tricks te geven over het gehuurde materiaal.

Onderteken allebei het contract in tweevoud, elke partij krijgt een copie.

Maak duidelijke afspraken over wanneer en waar de spullen teruggegeven zullen worden.

Na de huurperiode

Na de huurperiode controleer je samen het materiaal. Voorzie genoeg tijd hiervoor.

Teken het contract in tweevoud af, elke partij krijgt een copie mee naar huis.

De verhuurder heeft vanaf het einde van de huurperiode nog 24 uur tijd om het materiaal verder na te kijken. Ontbreekt er iets? Bel even naar de huurder, hij kan vergeten zijn om het in te pakken. Eventuele verborgen schade dien je te melden op schade@cineshare.be

Indien er niets wordt gemeld, wordt de huurovereenkomst automatisch succesvol afgesloten na 24 uur.

Wat als het materiaal beschadigd is bij teruggave?

Indien er toch schade is aan het toestel, andere dan cosmetische schade,

vermeld je dat op het contract. Ook indien je schade ontdekt binnen 24 uur na teruggave,

neem foto’s van het beschadigde materiaal, en stuur deze en het contract naar schade@cineshare.be

Je wordt automatisch gecontacteerd door onze verzekering, die het nodige zal ondernemen.

Algemene en Specifieke Voorwaarden KBC verzekering.

Waarom zou ik feedback geven?

Om het vertrouwen tussen leden van het platform te bevorderen, is het aangeraden om positieve of negatieve feedback te geven over de (ver)huurder waarmee je in zee ging. Wie veel positieve commentaar krijgt, zal meer kunnen verhuren of huren. En de rotte appels worden er vanzelf tussenuit gefilterd.

Kan ik feedback over mezelf verwijderen?

Wanneer je van menIng bent dat je oneerlijk bent beoordeeld, kan je ons daarover contacteren op contact@cineshare.be Wij bemiddelen om tot een goede oplossing te komen.

Hoe verloopt de betaling?

Wij maken gebruik van de diensten van Mangopay. Mangopay is een gespecialiseerd betalingssysteem voor deelplatformen. Anders dan betalen via bijvoorbeeld Paypal, hoef je geen speciaal account aan te maken, en betaal je zelf geen aparte (dure) bijdrage op je te betalen bedrag. De kosten voor Mangopay zitten al vervat in de Cineshare bijdrage.

Voor meer info over Mangopay, kijk in de Algemene voorwaarden van Mangopay

Wanneer een huurder een aanvraag doet tot huren van jouw materiaal, betaalt hij meteen met zijn kredietkaart. De betaling zelf wordt geblokkeerd tot jij als verhuurder de aanvraag tot huren goedkeurt, binnen maximum 3 dagen. Na die drie dagen vervalt de betaling automatisch. Indien je akkoord gaat met de huur, wordt het huurbedrag min de Cineshare bijdrage (15%) automatisch op jouw bankrekening overgeschreven. Indien je binnen de drie dagen de huuraanvraag niet goedkeurt of weigert, is er geen betaling.

De huurder betaalt ook de waarborg van 10 % van de waarde van het materiaal, met een maximum van 1000 €. De waarde van het materiaal wordt bepaald door de huurprijs met 100 te vermenigvuldigen.

Na de huurperiode heb je nog 24 uur de tijd om je materiaal na te kijken op verborgen gebreken. Gebreken meld je op schade@cineshare.be Als alles in orde is, wordt na 24 uur de waarborg automatisch aan de huurder teruggegeven, en beschouwt de verzekeringsmaatschappij de huuropdracht dan ook als succesvol afgesloten.

Hoe verloopt de facturatie?

Als verhuurder krijg je geen enkele factuur, maar stuur je een factuur aan de huurder.

Je ontvangt een e-mail waarin duidelijk staat welk bedrag je kan factureren aan welke huurder. De gegevens van de huurder staan er bij, zodat je dit enkel hoeft te copiëren en je eigen factuurnummer kan toevoegen.

Stel dat je dagprijs voor verhuur 100 is. Dan factureer je aan de huurder:

Dagprijs 85 %:            85 €

BTW (21%):           17,85 €

Totaal incl BTW: 102,85 €

Mijn materiaal zal een tijd niet beschikbaar zijn. Kan ik mijn advertentie sluiten?

Je kan inderdaad je advertentie voorlopig sluiten en dus onzichtbaar maken voor huurders. Met een simpele klik kan je ze weer zichtbaar maken.

Ik wil mijn materiaal toevoegen aan een categorie die nog niet bestaat.

Je kan ons contacteren via contact@cineshare.be

Vertel wat je te huur wil zetten, en indien nodig maken we een nieuwe categorie in onze onderverdelingen.

Kan ik een pakket te huur aanbieden ipv elk item afzonderlijk?

Het is heel handig voor huurders om een volledig pakket te huren waarin alle accessoires zijn begrepen, in plaats van op zoek te gaan naar elk item apart.

Je advertentie zal hierdoor dan ook meer succes hebben.

Verder kan je gerust nog advertenties aanmaken voor elk onderdeel apart.

Advertenties zijn tenslotte gratis, en de foto’s heb je toch al!

Hoe wordt de staffelprijs berekend?

Als huurder krijg je korting bij het huren van langere periodes dan één dag.

Vanaf de tweede dag geldt een korting van huurprijs/dag maal 0,8.

Drones & vehicles, de uitzonderingen

Drones zijn onderhevig aan een specifieke regelgeving.

Drones kunnen via Cineshare enkel verhuurd worden met bijgeleverde diensten van piloot en cameraman. De verhuurder is zelf verantwoordelijk voor het in orde zijn met de wetgeving. De verzekeringspremie die automatisch bij betaling wordt verrekend, storten wij u terug. Voor voertuigen geldt dezelfde regeling.

Interessant voor huurders

Is Cineshare gratis?

Inschrijven en je materiaal op Cineshare te huur aanbieden, is en blijft gratis.

Cineshare vraagt pas een bijdrage op het ogenblik dat er effectief een (ver)huur plaatsvindt.

Hoeveel bedraagt de bijdrage voor Cineshare?

Cineshare vraagt een bijdrage voor de ontwikkelings- en werkingskosten van het platform.

Als huurder betaal je 5% werkingskosten bovenop de huurprijs.

De Cineshare bijdrage wordt gebruikt voor de ontwikkelings- en onderhoudskosten van de website. De kosten die gepaard gaan met betalingen op het internet, zitten ook vervat in de bijdrage. Verdere investeringen garanderen de continuïteit, kwaliteit en uitbreiding van onze diensten in de toekomst.

Hoe kan ik de verhuurder contacteren?

Via de website kan je een bericht zenden naar de verhuurder.

Antwoorden komen op je profielpagina en in je e-mail terecht.

Hoe wordt de staffelprijs berekend?

Als huurder krijg je korting bij het huren van langere periodes dan één dag.

Vanaf de tweede dag geldt een korting van huurprijs/dag maal 0,8.

Hoe verloopt de betaling?

Wij maken gebruik van de diensten van Mangopay. Mangopay is een gespecialiseerd betalingssysteem voor deelplatformen. Anders dan betalen via bijvoorbeeld Paypal, hoef je geen speciaal account aan te maken, en betaal je zelf geen aparte (dure) bijdrage op je te betalen bedrag. De kosten voor Mangopay zitten al vervat in de Cineshare bijdrage.

Voor meer info over Mangopay, kijk in de Algemene voorwaarden Mangopay

Wanneer je een aanvraag doet tot huren van jouw materiaal, betaal je met je kredietkaart. De betaling zelf wordt geblokkeerd tot de verhuurder de aanvraag tot huren goedkeurt, binnen maximum 3 dagen. Na die drie dagen of bij weigering door de verhuurder, vervalt de betaling automatisch, en heb je niets betaald. Indien hij wel akkoord gaat met de huur, wordt het huurbedrag, de 7,5 % verzekeringspremie en de 5% Cineshare bijdrage meteen betaald.  

Je betaalt ook de waarborg van 10 % van de waarde van het materiaal, met een maximum van 1000 €. De waarde van het materiaal wordt bepaald door de huurprijs met 100 te vermenigvuldigen.

Na de huurperiode heeft de verhuurder nog 24 uur de tijd om zijn materiaal na te kijken op verborgen gebreken. Na 24 uur wordt dan de waarborg automatisch teruggegeven, en beschouwt de verzekeringsmaatschappij de huuropdracht dan ook als succesvol afgesloten.

Hoe verloopt de facturatie?

Cineshare is enkel toegankelijk voor professionals met geldig BTW nummer.

Als huurder ontvang je 2 facturen wanneer je betaling is afgerond.

Wanneer we die twee facturen optellen, heb je betaald: (excl BTW)
100 %  dagprijs
    5 %  Cineshare bijdrage
 7,5 %  verzekeringspremie

Factuur 1 ontvang je van Cineshare.

Als we uitgaan van een huurprijs/dag van 100 €, en je huurt dit voor 1 dag,

zal de factuur die je ontvangt volgende bedragen bevatten:

                                       BTW
Bijdrage huurder:         5,00 €    1,05 €  (21%)
verzekeringspremie:       7,50 €    0,74 €  (9,9% tax)
bijdrage verhuurder:     15,00 €    3,15 €  (21%)
Totaal excl BTW:         27,50 € 
Totaal BTW:                         4,20 €
Totaal incl BTW:         32,44 € 

De tweede factuur ontvang je van de verhuurder:
85 % van de dagprijs:   85,00 €  
BTW (21%):                   17,85 €
Totaal incl BTW:         102,85 €

Waarborg:

Via de kredietkaart van de huurder wordt een waarborg afgehouden

van 10% van de nieuwwaarde van het materiaal, met een maximum van 1000 €.

Deze waarborg wordt automatisch weer vrijgegeven bij schadevrije afhandeling van de huurperiode, 24 uur na teruggave van de goederen.

Zo heeft de verhuurder nog 24 uur tijd om zijn spullen te controleren op verborgen schade.

Wie kan het materiaal afhalen en leveren?

Zowel de verhuurder, de huurder, zijn werknemers en onderaannemers mogen het materiaal brengen/ophalen. Het materiaal is tijdens het transport in rechte lijn naar en van de afgesproken lokatie ook verzekerd. Het materiaal mag evenwel niet geleverd of opgehaald worden door een koerierdienst of een andere professionele vervoerdienst.

Hoe verloopt de overhandiging van het materiaal?

Je ontmoet elkaar op de afgesproken plaats.

Kies een veilige plaats, bijvoorbeeld bij verhuurder of huurder thuis.

Controleer samen het materiaal. Neem hiervoor je tijd. Zijn de batterijen opgeladen?

Zitten alle kabeltjes en accessoires in de set, die deel uitmaken van de deal?

Heb je de handleiding nodig?

Vraag een stevige koffer of een tas om de spullen te vervoeren.

De ontmoeting is de ideale gelegenheid om tips & tricks te krijgen over het gehuurde materiaal, dat de verhuurder door en door kent.

De verhuurder heeft een contract afgedrukt in tweevoud.

Zichtbare krassen of gebreken die het gebruik van het materiaal niet verhinderen,

kan je op het contract omschrijven.

Onderteken allebei het contract in tweevoud, elke partij krijgt een copie.

Maak duidelijke afspraken over wanneer en waar de spullen teruggegeven zullen worden.

Wat als er toch schade blijkt te zijn aan het materiaal bij afhaling?

Zichtbare krassen of gebreken die het gebruik van het materiaal niet verhinderen,

kan je op het contract omschrijven.

Neem best foto’s van eventuele gebreken voor je het materiaal ontvangt.

Foto’s kan je indien gewenst mailen naar contact@cineshare.be

Onderteken allebei het contract in tweevoud, elke partij krijgt een copie.

Indien de schade van dien aard is dat het de werking van de apparatuur verhindert, weiger dan het materiaal, en contacteer Cineshare via schade@cineshare.be

Of bel naar ons klantennummer vermeld op de website.

Onze klantendienst neemt zo snel mogelijk contact met je op.

Na de huurperiode

Na de huurperiode controleer je samen het materiaal. Voorzie genoeg tijd hiervoor.

Wees eerlijk tegenover de verhuurder, hij is immers een collega in het vak.

Teken het contract in tweevoud af, elke partij krijgt een copie mee naar huis.

De verhuurder heeft vanaf het einde van de huurperiode nog 24 uur tijd om het materiaal verder na te kijken. Indien er niets wordt gemeld, wordt de huurovereenkomst automatisch succesvol afgesloten na 24 uur. Op dat moment krijg je als huurder automatisch je waarborg terug.

Wat als het materiaal beschadigd is bij teruggave?

Indien er toch schade is aan het toestel, andere dan cosmetische schade,

vermeld je dat op het contract.

Neem foto’s van het beschadigde materiaal, en stuur deze en het contract naar schade@cineshare.be Vermeld best meteen de plaats, en hoe het gebeurd is.

Je wordt automatisch gecontacteerd door onze verzekering, die het nodige zal ondernemen.

Waarom zou ik feedback geven?

Om het vertrouwen tussen leden van het platform te bevorderen, is het aangeraden om positieve of negatieve feedback te geven over de (ver)huurder waarmee je in zee ging. Wie veel positieve commentaar krijgt, zal meer kunnen verhuren of huren. En de rotte appels worden er vanzelf tussenuit gefilterd.

Kan ik feedback over mezelf verwijderen?

Wanneer je van menIng bent dat je oneerlijk bent beoordeeld, kan je ons daarover contacteren op contact@cineshare.be Wij bemiddelen om tot een goede oplossing te komen.

Drones & vehicles, de uitzonderingen

Drones zijn onderhevig aan een specifieke regelgeving.

Drones kunnen via Cineshare enkel verhuurd worden met bijgeleverde diensten van piloot en cameraman. De verhuurder is zelf verantwoordelijk voor het in orde zijn met de wetgeving. De verzekeringspremie die automatisch bij betaling wordt verrekend, storten wij u terug. Voor voertuigen geldt dezelfde regeling.

Over de korte termijnsverzekering

Is Cineshare veilig?

Om lid te worden en deel uit te maken van een uitgebreid netwerk van professionals, wordt elke aanvrager gescreend aan de hand van BTW-nummer, paspoort en algemene ervaring in de sector. Daarnaast zorgen reviews voor de nodige betrouwbaarheid.

Zekerheid wordt gegarandeerd door onze verzekeringspartner KBC.

Is de korte termijnsverzekering verplicht?

Wij hechten veel belang aan het kunnen verhuren van je spullen met een gerust gemoed.

Je materiaal is je bron van inkomsten, beseffen wij ook als freelancers.

Als huurder neem je een potentieel enorm risico door te huren zonder verzekering.

Daarom vinden wij het nodig om de korte termijnsverzekering te verplichten.

Wie is de verzekeringsmakelaar?

Cineshare werkt samen met

LEROI VERZEKERINGEN
TONGERSESTEENWEG 166
3723 GUIGOVEN
tel. 011 43 99 99
fax. 011 37 50 68

FSMA-nr.114578 A
nummer IQ/72.651.238-00.00.03

schade@cineshare.be

Welke verzekeringsmaatschappij onderschrijft de korte termijnsverzekering?

KBC Verzekeringen NV, NV met maatschappelijke zetel in België

Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven

BTW BE 0403.552.563 - RPR Leuven

Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (K.B. 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België.

Voor de algemene en bijzondere voorwaarden van de KBC verzekering, ga naar Verzekering

Wat moet ik doen bij schade aan mijn materiaal?

Wanneer je materiaal bij teruggave door de huurder beschadigd is, neem je enkele foto’s, en mail je ze naar schade@cineshare.be Vermeld de plaats, tijd en manier waarop de schade of het verlies is gebeurd.

Leroi Verzekeringen neemt contact met je op om dit netjes af te handelen.

Als huurder blijft je waarborg geblokkeerd, en kan hij gebruikt worden als franchise voor de verzekering.

Hoe wordt de korte termijnsverzekering berekend?

De premie van de verplichte verzekering bedraagt 7,5% van de totale huurprijs excl BTW.. Deze premie wordt automatisch verrekend bij de betaling door de huurder met kredietkaart, en komt dan ook op uw factuur te staan.

Op de verzekeringspremie betaal je geen BTW, maar wel 9,9% verzekeringstaks.q

Waar is de verzekering geldig?

De verzekerde ligging is wereldwijd, voor al het materiaal dat verhuurd wordt via het platform Cineshare, met uitzondering van drones en voertuigen.

Het materieel verzekerd in deze polis betreft materieel dat door de verzekeringnemer verhuurd wordt. KBC verzekert het materiaal voor rekening van wie het behoort.

Voor welke waarde is het verhuurde A/V materiaal verzekerd?

Het verzekerde bedrag is de waarde van de verhuurde toestellen.

U heeft als verhuurder zelf dit bedrag bepaald. De verzekerde waarde is de nieuwwaarde. De maximale verzekerde waarde per verhuurd goed is 100 maal de huurprijs per dag, tenzij de marktprijs lager ligt. De marktprijs is de prijs om een gelijkwaardig goed op de markt te kopen. In dit geval is de marktprijs de maximale waarde.

Voor welke risico’s is mijn materiaal verzekerd?

De verzekering betreft een ‘alle risico’s’ verzekering, met uitsluiting van de waarborg machinebreuk.

Voor wat bedreft het verlies van het materiaal, is alleen het verlies gedekt door diefstal of poging tot diefstal als deze gepleegd wordt met:

  • Braak
  • Inklimming
  • Gebruik van valse, verloren of gestolen sleutels
  • Geweld of bedreiging
  • Heimelijk binnendringen of zich laten insluiten, op voorwaarde dat de dader andere sporen van tegenwoordigheid achterlaat dan alleen de verdwijning van de voorwerpen.

Om het diefstalrisico te beperken, moet u de ruimten en plaatsen waarin het materiaal zich bevindt, bij het verlaten ervan behoorlijk met een slot afsluiten.

Ook de niet-opspoorbare verdwijning van de huurder zelf samen met het gehuurde toestel, is verzekerd, in hoofde van de huurder zelf.

Gebouwen, studio’s en drones zijn niet verzekerd. Bij samenloop van verzekeringen behoudt de maatschappij zich het subrogatierecht voor ten opzichte van de eigen verzekeraars van de verhuurder en de huurder. Deze verzekering komt pas tussen in tweede rang voor zover er geen dekking is voorzien in andere polissen.

De verhuurder en de huurder verbinden zich ertoe geen contractuele verbintenissen te maken waardoor de rechten van de verzekeraar worden beperkt, eventuele aansprakelijkheidsbeperkende bedingen tussen de huurder en verhuurder zijn dan ook niet tegenstelbaar aan de verzekeraar.

Voor welke periode is het materiaal verzekerd?

De dekking voorzien door deze polis gaat in vanaf het in ontvangst nemen van de verzekerde voorwerpen door de verzekerde of zijn werknemers of onderaannemers. De goederen zijn eveneens verzekerd tijdens het vervoer van de goederen met uitsluiting van vervoer door een transportfirma of koeriersdienst.

Zowel bij de start van de verhuur, zijnde het eerste contact tussen de verhuurder en de huurder of zijn werknemers of onderaannemers , als bij de stop van de verhuur, zijnde de teruggave van de verzekerde toestellen aan de verhuurder door de huurder of zijn werknemers of onderaannemers, zal er een checkuplijst worden afgetekend door beide partijen.

Hoeveel bedraagt de franchise?

De franchise per schadegeval bedraagt 10% van het schadebedrag met een minimum van 250,00 EUR en een maximum van 1 000,00 EUR.

De franchise wordt slechts eenmaal toegepast per schadeverwekkend feit.

Deze franchise is vastgesteld aan het indexcijfer der consumptieprijzen van december 2016.

Drones & vehicles, de uitzonderingen

Drones zijn onderhevig aan een specifieke regelgeving.

Drones kunnen via Cineshare enkel verhuurd worden met bijgeleverde diensten van piloot en cameraman. De verhuurder is zelf verantwoordelijk voor het in orde zijn met de wetgeving. De verzekeringspremie die automatisch bij betaling wordt verrekend, storten wij u terug. Voor voertuigen geldt dezelfde regeling.

Voor complete informatie betreft de verzekering, lees de polis op de pagina ‘Verzekering’